..."Vi e som humlor"

Jag e så himla fascinerad över mitt framtida yrke och tycker det e så coolt det vi gör!!
Prata med en av de lite mer erfarna tolkarna och vi kom in på att det faktiskt inte är så lätt att tolka,
hon berättade då för mig att det är en vetenskapsman som har uttalat sig om vårat yrke och det ska vara tekniskt omöjligt att simultantolka. För att lyssna använder man ena hjärnhalvan och för att teckna använder vi den andra...å som många vet så är samarbetet inte särkilt bra mellan dessa (speciellt inte hos män) så det ska egentligen vara omöjligt att göra det simultant! Precis som humlan, med dess kroppsstorlek och vingstorlek, ska den inte kunna flyga eftersom vingarna e för små!

Jag trivs så himla bra här nere...inte i ensamheten men nu har jag haft massa besök så jag känner mig inte ensam! :) pepp stannade till idag, han åkte precis när jag slutat, så vi hann ses en snabbis (då kände jag att mina tårar på morgonen, när jag trodde att vi inte skulle ses på 2 veckor var lite onödiga!) sen hann jag bara till affären för att handla mat till middagen sen kom Pia med hennes 2 söner. Vi åt middag och tjöta skit och hennes söner är så söta och väluppfostrade inte snorungar som jag ofta tycker att killar i den åldern kan vara :) Hoppas jag är lika duktig på att uppfostra som hon! I alla fall vad skenet visar!

Idag fick jag för första gången uppleva ett inställt uppdrag på plats! Det var mindre kul men det tillhör ju oxå. Sen fick jag lite nya utamaningar! Tolkmasken t ex. Och att prova att dela på taltolkningen vilket var första gången och jättekul (alltså att flera döva diskuterar och man tar en brukare å den andra tolken tar en annan) jag har alltid varit så inkörd vid att man tar det ena språket så tar den andra det andra språket! Jag lär mig verkligen nya saker hela tiden och försöker tänka på alla tips jag får!
Den här veckan har jag mycket läkarbesök just för att jag ska våga ta mer plats och det ska jag banne mig göra också! :D
Det är på ett sätt helt sjukt att halva tiden har gott men på ett annat sätt ska det bli skönt att komma hem till sitt egna hem...ska bli kul att träffa alla kompisar igen även om gotland faktiskt kommer ner å besöker mig i veckan, och så ska det bli jätteintressant å se hur alla har utvecklats, jag hoppas verkligen att man kommer se skillnad! Jag känner ju i alla fall en stor skillnad! :)

Nej nu ska jag förbereda inför morgondagen! Kolla hur jag tar mig till platsen i malmö...vad det nu hette..



X torsk X

Kommentarer
Postat av: MarySaintMary

Coolt med den där jämförelsen med humlorna :)

2009-10-26 @ 22:37:05
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: Torsken

tyvärr e det inte jag som kommit på det :P

2009-10-27 @ 16:08:17
URL: http://torskelain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0